Observatori de l'ètica comunicativa

La crisis de los refugiados en Lesbos (Grecia)

Posted in Uncategorized by Ètica UOC on Novembre 10, 2015

nen

El Intermedio es un programa de humor que trata la actualidad con cierta ironía y desfachatez aunque es capaz de entrevistar a personajes que son noticia y tocar temas espinosos y muy duros para difundir un mensaje de ayuda y alarma social. El pasado lunes 2 de noviembre, entrevistaron a Óscar Camps, director de la ONG ‘Proactiva Open Arms’ quienes salvan refugiados en la isla griega de Lesbos de forma totalmente altruista y gastando fondos personales. Las imágenes que traía el entrevistado eran muy impactantes pero Wyoming y Sandra Sabatés tocaron el tema con suma profesionlidad y rigor informativo. Su código de estilo pero tuvo que salir en el último momento cuando el presentador hizo una pregunta que no venía a cuento pero que justifica el carácter y la deontología filosófica del mismo. Su pregunta salía de una comparación entre la serie ‘Los Vigilantes de la Playa’ y la labor que hacía la ONG en Grecia. Además durante el programa se pueden ver anuncios de Ayuda a Los Refugiados (ACNUR) y finalmente tratan datos sobre la pobreza energética que existe en nuestro país. Es decir, uno de los programas con más audiencia de la parrilla en horario de máxima audiencia aprovecha su filón para dar una lección de humildad, tratar temas que interesan al gran público y aportar su granito de arena a causas humanitarias sin perder atisbo de su marcado y evidente código deontológico para demostrar que otro periodismo es posible.

Més 3/24 i la informació del macroescorcoll a la família Pujol

Posted in 3/24, Televisió de Catalunya by Ètica UOC on Novembre 3, 2015

El programa de 27/10/2015 va informar sobre el macroescorcoll portat a terme aquell mateix dia per 200 agents de la Policia Nacional, amb la presència de 2 fiscals anticorrupció.

Els escorcolls es van produir al llarg de 9 hores en 14 escenaris relacionats amb la família Pujol. Un d’ells va ser el domicili habitual de l’expresident de la Generalitat, Jordi Pujol, on únicament es va escorcollar l’habitació de Jordi Pujol Ferrusola, que es trobava allí temporalment per recuperar-se d’una operació menor.

La macrooperació, dirigida pel jutge de l’Audiència Nacional José de la Mata,  va servir per imputar dos fills més de l’expresident, Josep i Pere, així com l’empresari Carles Vilarrubí.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

 

La perspectiva i el tractament que el programa va donar a aquesta operació policial i judicial  van estar d’acord a allò que estableix el Manual d’ús del Manual d’Estil de la CCMA, a la seva norma 2.3.3.6. Informació policial i judicial. Es va exercir el dret a la informació però respectant els drets de les persones implicades en l’afer, sense oferir una informació sensacionalista, falsejadora o simplista. No es va construir un discurs incriminador com alguns altres mitjans sí que van fer (exemple).

El conductor del programa, Xavier Graset, va introduir la notícia i a continuació es va passar un muntatge de vídeo amb la seqüència temporal dels fets i declaracions al respecte, tot respectant el principi 2.1.1.4.1 d’objectivitat, imparcialitat i equilibri informatius:

  • L’expresident Pujol i Marta Ferrusola surten de casa seva, en mig d’un gran desplegament policial i expectació mediàtica.
  • Policies i personal judicial surten de la casa, amb caixes de cartró tancades.
  • La vicepresidenta Neus Munté expressa l’opinió del Govern: continua l’espectacle i la desproporció. Els sorprèn que actuacions concretes sobre investigacions sota secret de sumari siguin conegudes prèviament  per alguns mitjans de comunicació. Demanen el màxim rigor, celeritat i respecte escrupolós per la presumpció d’innocència.
  • El ministre espanyol de Justícia, Rafael Catalá, defensa que l’operació és una continuïtat de processos judicials en marxa, com a normal funcionament de la investigació processal i de la justícia quotidina.
  • Imatges de més escorcolls, amb gran desplegament de policies i personal judicial. Jordi Pujol Ferrusola és qui obre i tanca la porta, i no fa cap declaració a les preguntes de la premsa.

A continuació, Graset entrevista el periodista de TV3 David Melgarejo, que havia estat cobrint la notícia tot el dia. Melgarejo va ampliar amb més detalls la informació.

Finalment, els convidats del programa van expressar la seva opinió.

La terminologia usada va ser rigorosa i precisa, tot i que comprensible per a l’audiència.  En cap cas les expressions utilitzades van contradir les recomanacions que recull el Manual d’estil (2.3.3.6.2.1 Recursos per respectar la presumpció d’innocència) i van respectar la presumpció d’innocència dels imputats.

La 2 Noticias es planta davant la censura

Posted in La2 by Ètica UOC on Novembre 2, 2015

Dia 14 d’octubre l’equip de La 2 Noticias no va signar el programa ja que per ordre del seu director d’informatius diaris, José Gilgado, es suprimí una notícia sobre el compromís dels partits en l’oposició amb el Manifiesto por la independencia y pluralidad informativa de CRTVE. Em vull centrar en l’anàlisi d’aquest fet en l’edició “especial” del noticiari sense crèdits finals (es pot veure aquí).

El manifest recorda que RTVE compleix un servei públic essencial reconegut en l’article 20 de la Constitució i la Llei 17/2006 de la ràdio i la televisió de titularitat estatal. Hem de pensar que la llibertat d’expressió i la d’informació són un element ineludible per a la conformació d’una opinió pública lliure -supòsit bàsic de l’estat democràtic de dret-.

El document remarca també que la llei, el Mandato Marco, el Manual d’Estil i l’Estatut d’Informació, obliguen a RTVE a garantir “(…) la información objetiva, veraz y plural, que se deberá ajustar plenamente al criterio de independencia profesional y al pluralismo político, social e ideológico presente en nuestra sociedad, así como a la norma de distinguir y separar, de forma perceptible, la información de la opinión”. Així mateix denuncia els nombrosos incompliments d’aquestes obligacions, amb casos de manipulació i males pràctiques que han estat reconegudes per organismes internacionals.

Finalment, demana el compromís de tots els partits polítics amb la independència de RTVE i la pluralitat informativa (i per això es proposa que l’elecció del president de CRTVE sigui per un mínim de majoria de 2/3 del Congrés). De fet la notícia “en discòrdia” deia que havien signat el manifest tots els partits excepte el PP i Unió (es poden consultar informacions al respecte aquí).

A tot això se li ha d’afegir que avui ha aparegut en premsa que el Consejo de Informativos TVE ha dictaminat, després d’analitzar i explicar els fets, que va haver censura en La 2 Noticias en aquest cas que estem tractant (font aquí).

Com era d’esperar, el que es demana en el manifest quedaria emmarcat en el codi deontològic de la FAPE. Però vull destacar que en l’article 2.8 del mateix es proclama que el periodista ha de reclamar:

  • “b) El deber y el derecho de oposición a cualquier intento evidente de monopolio u oligopolio informativo, que pueda impedir el pluralismo social y pollítico”.
  • “c) El deber y el derecho de participación en la empresa periodística, para que se garantice su libertad informativa de manera compatible con los derechos del medio informativo en que se exprese”.

És indubtable la bona praxi professional dels periodistes parant-se davant d’actes de censura.